Rate this post

فاکتور های زیادی هست که باید مد نظر گرفته شود از جمله منشاء قلیان، مواد، ارتفاع، انواع مختلف شلنگ و انواع یک‌بار مصرف و قیمت آن. این مقاله همچنین به شما آموزش میدهد در هنگام بررسی حضوری قلیان چه مواردی را مد نظر قرار دهید. تمام این موارد برای کمک به شما در زمینه خرید قلیان جمع آوری و ارائه شده است.

منشاء تولید قلیان

قلیان های امروزی معمولا در چین و یا توسط شرکت‌هایی مستقر در ایالات متحده و جاهای دیگر تولید می‌شوند. قلیان‌های سنتی نیز در مصر، لبنان، سوریه، ترکیه و سایر کشور‌های خاورمیانه ساخته می‌شوند.

قلیان‌های امروزی در خطوط مونتاژ و با تکنیک های مدرن ساخته می‌شوند. درحالی که بیشتر قلیان های سنتی دست‌ساز هستند. تشخیص قلیان مدرن از یک قلیان سنتی بسیار ساده است. عوامل متمایز شامل ظاهر،ساخت و ساز و عملکرد می‌باشد.

به طور کلی قلیان های مدرن با مواد سبک تر ساخته می‌شوند و هیچ خط جوشی که قابل مشاهده باشد ندارند. آن‌ها معمولا از اجزای پیچی تشکیل شده اند که به یک دیگر پیچ خورده اند، همچنین برای حمل آسان‌تر هم نمی‌توان این نوع قلیان را از هم جدا کرد. بعضی از قلیان های مدرن دارای سطح بهتر نسبت به قلیان های سنتی هستند در مرحله آبکاری نهایی از یک لایه مواد کروم روی آن‌ها استفاده خواهد شد. یکی از معتبرترین مارک های قلیان مدرن “میا سرای” است که برای خرید قلیان باید به آن توجه کرد.

قلیان های سنتی معمولا سایز بزرگتری دارند و با فلزات سنگین تر ساخته می‌شوند. آن‌ها همچنین از ترکیبات فلزی مانند فولاد ضد زنگ، مس و برنج استفاده می‌کنند. در قلیان‌های مدرن معمولا از فولاد ضدزنگ استفاده می‌شود و ممکن است عناصر دیگری نیز در پایان داخل آن مخلوط شوند. قلیان های سنتی از برنج در اطراف نقاط حساس مثل ورودی شلنگ استفاده می‌کنند.

فرآیند طناب کشی قدرت زیادی به این نقاط جوش می‌بخشد نقاط جوش اغلب در قلیان های سنتی کاملا قابل مشاهده است و بعضی از خریداران قلیان از دیدن قلیان‌هایی که ناتمام به نظر می‌رسند متعجب می‌شوند. اما بقیه خریداران قلیان این جنبه را نسبت به قلیان های سنتی می‌پسندند. خلیل مامون و شیکا قلیان، با استفاده از بهترین مواد و تجهیزات به ساخت قلیان‌های سنتی مشغول هستند

بعضی از قلیان های مدرن با طراحی بهتری ارائه می‌شوند. یکی از نوآوری های سیستم بهبود یافته شیر بررسی در مدل شلنگ های متعدد است. این دریچه های بازرسی با یاتاقان های توپ دار داخل آن‌ها طراحی شده اند . در نتیجه قلیان شلنگ دار چندگونه است که بدون نیاز به وصل کردن هر نوع شلنگ قابل استفاده نیستند.

مواد قلیان

بعضی از حرفه ای های قلیان معتقدند که تنه‌های برنجی بهترین مواد برای ساخت قلیان هستند. این تنه‌ها سنگین و محکم ترین گزینه‌ی موجود هستند و برای همیشه ماندگاراند. تنه‌های برنجی هیچوقت دچار خوردگی نمی‌شوند اما مشکل آن‌ها این است که برای حفظ درخشش خود به طور منظم به پولیش نیاز دارند. برخی دیگر ترکیبی از استیل ضد زنگ با برنج یا مس را ترجیح می‌دهند. اما استیل ضد زنگ نیز مشکلات مربوط به خودش را دارد.

مشکل اول این‌ که تولیدکنندگان کمی وجود دارند که از استیل ضد زنگ با کیفیت خوب استفاده می‌کنند. معمولا از یک استیل ضد زنگ با کیفیت پایین استفاده می‌شود و سپس از یک لایه نیکل روی آن استفاده خواهد شد به همین خاطر قسمت داخلی تنه در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی آسیب پذیر است. بیشتر تولیدکنندگان از این متریال برای تولید قلیان استفاده می‌کنند.

ارتفاع قلیان

در اکثر موارد شما باید انتخاب ارتفاع مناسب قلیان را در اولویت قرار دهید. افراد با تجربه به سمت قلیان های بین 70 سانتی‌متر تا 80 سانتی‌متر می‌روند. این محدوده از ارتفاع باعث راحتی در هنگام استفاده از آن می‌شود با این‌حال کسانی که قصد کمپ زدن یا مسافرت را دارند ممکن است قلیان‌های کوچکتر را ترجیح دهند، اما افرادی که می‌خواهند در فضای داخلی قلیان بکشند ترجیح می‌دهند یک قلیان نسبتا بلند داشته باشند که بتوانند آن را در کنار میز قرار دهند

ارتفاع قلیان در عملکرد آن نقش بسیار زیادی دارد. شیشه و ساقه بزرگتر دود بیشتری را نگه می‌دارد و در هنگام استنشاق دود بیشتری ایجاد می‌کند. البته این به آن معنی نیست که قلیان های کوچک دود خوبی ندارند بلکه خیلی از قلیان‌های کوچک هم دود خیلی خوبی دارند.

نوع شلنگ قلیان

هرچقدر شلنگ قلیان دراز تر باشد کارایی آن پایین آمده و دود آن کیفیت کمتری خواهد داشت.

خوشبختانه این مشکل را می‌توان برطرف کرد. بیشتر قلیان های سنتی دارای درپوش لاستیکی هستند که امکان تعویض شلنگ را آسان می‌کند. همچنین می‌توانید یک قلیان مدرن با سیستم شیر چک انتخاب کنید که کیفیت بسیار بهتری دارد.

علاوه بر این، در صورتی که از این نوع قلیان استفاده می‌کنید، هیچ مشکلی از لحاظ استفاده از دو یا سه شلنگ نخواهید داشت و به راحتی می‌توانید از چندین شلنگ مختلف استفاده کنید..

خرید قلیان

با کاسه بالایی قلیان شروع کنید. از محل اتصال کاسه آن را بررسی کنید، اگر دهانه کاسه بسته شده باشد ممکن است هنگام وصل کردن به بدنه، اتصال خیلی محکمی ایجاد نشود. سپس مسدود بودن سوراخ‌‎های کاسه را بررسی کنید. گاهی اوقات، در طی فرآیند لعاب سوارخ ها پوشانده یا دچار گرفتگی می‌شوند. همچنین اگر می‌خواهید مطمئن شوید که کاسه کاملا مناسب است باید قلیان را کمی تکان دهید تا مطمئن شوید کاسه اصلا حرکت نمی‌کند. اگر به نظر می‌رسید این کاسه کمی لق می‌زند سعی کنید آن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید و سپس دوباره این تست را اجرا کنید.

شلنگ قلیان را برداشته و آن را با انگشت شست خود کیپ کنید و در طرف دیگر آن فوت کنید تا مطمئن شوید که هیچ نشتی نداشته باشد. اگر صدای هوا شنیدید شلنگ سوراخ است و نشتی دارد

حالا یک سر شلنگ را به سمت دست خود نگه دارید و در آن فوت کنید. اگر هوای مطلوبی از آن بیرون نیامد شلنگ انسداد دارد.

شیشه پایه قلیان را چک کنید که ترک خوردگی و شکستگی نداشته باشد و حتما آن را با آب پر کنید تا مطمئن شوید نشتی نداشته باشد.

سخن پایانی

امروزه با وجود شرکت های متعدد توزیع و ساخت قلیان، کار سختی برای پیدا کردن قلیان در پیش دارید. ولی ما با نوشتن این مقاله سعی داشتیم شما را در خرید قلیان راهنمایی کنیم. با خواندن این مقاله شما می‌توانید هنگام خرید قلیان مورد نظر خودتان بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید.