Rate this post

قلیان از دیرباز در میان ایرانیان طرفداران زیادی داشته است و حتی طبق برخی روایات از ایران به سراسر دنیا صادر شده است. اگر فقط به صورت تفریحی قلیان می‌کشید این مقاله برای شما مناسب نیست اما در صورتی که می‌خواهید در خانه قلیان بکشید پس تا انتهای آموزش چاق کردن قلیان با ما همراه باشید.

آماده سازی قلیان

1- تمیز کردن

اولین مرحله‌ی آموزش چاق کردن قلیان شستن آن با استفاده از آب و یک مسواک نرم است. شما باید این کار را اولین باری که قصد استفاده از قلیان دارید و بعدا هربار که کثیف شد انجام دهید. تمام قطعات قلیان را از هم جداکرده و تک تک آن‌ها به جز شلنگ را به دقت بشویید. معمولا شلنگ قلیان ضدآب نیست و نباید با آب برخورد داشته باشد. سپس تمام قطعات را به دقت با یک حوله خشک کنید و اجازه دهید رطوبت اضافی نیز در معرض باد خشک شود.

نکته 1: بهتر است پس از هربار استفاده از قلیان آن را بشوئید اما در صورتی که با انجام این کار راحت نیستید، هر بار که آثار کثیفی را روی بدنه قلیان مشاهده کردید و یا دود مزه خوبی نداشت این کار را انجام دهید.

نکته 2: یک برس دراز و باریک به شما کمک می‌کند به قسمت‌های غیرقابل دسترس بدنه هم دسترسی داشته باشید.

2- پرکردن قلیان با آب سرد

در قسمت پائین قلیان یک محفظه شیشه‌ای قرار دارد که باید آن را با آب سرد پر کنید. این محفظه را به اندازه‌ای که حدودا 2 سانت از میله قلیان را بپوشاند پر کنید. به یاد داشته باشید که باید فضای کافی برای دود هم داخل محفظه وجود داشته باشد تا بتواند به راحتی به شلنگ قلیان برسد.

دقت داشته باشید که آب نیکوتین و دیگر مواد شیمیایی تنباکو را فیلتر نمی‌کند و استفاده از آب بیشتر باعث نمی‌شود که قلیان سالم‌تر باشد.

3- افزودن یخ (دلخواه)

با اینکه در صورت دنبال کردن آموزش چاق کردن قلیان به درستی، دود قلیان اصلا سخت نیست خیلی از افراد دوست دارند به قلیان خودشان یخ اضافه کنند تا تجربه لذت‌بخش‌تری داشته باشند. در صورت اضافه کردن یخ ممکن است نیاز باشد کمی از آب قلیان را خالی کنید تا فضای کافی برای دود وجود داشته باشد.

4- اتصال شفت قلیان به محفظه شیشه‌ای

شفت قلیان را روی پایه قرار دهید تا تنه‌ی آن وارد آب شود. احتمالا به همراه قلیان یک قطعه کشی یا سیلیکونی هم عرضه می‌شود که دور تنه قلیان قرار می‌گیرد و آن را آب‌بندی می‌کند. در صورتی که قلیان را آب‌بندی نکنید دود خیلی رقیق خواهد بود و کشیدن قلیان را برای شما سخت خواهد کرد.

5- اتصال شلنگ

شلنگ قلیان به سوراخ‌هایی که در اطراف شفت به همین منظور تعبیه شده است متصل می‌شود. درست مثل تنه، این پایه‌ها نیز باید آب‌بندی شوند. در برخی قلیان‌ها چند سوراخ شلنگ متفاوت وجود دارد. در صورتی که قرار است خودتان به تنهایی از قلیان استفاده کنید، حتما قبل از استفاده باید این سوراخ‌ها را به درستی آب‌بندی کنید.

6- بررسی جریان هوا

دست خود را روی تنه قلیان قرار دهید تا جریان هوای ورودی به آن را مسدود کنید. سپس سعی کنید با استفاده از شلنگ قلیان جریان هوا را بررسی نمایید. در صورتی که هرگونه هوایی را احساس کردید دلیل آن این است که یکی از اتصالات آب‌بندی نشده است. دوباره تمامی اتصالات را بررسی کنید و سعی کنید آن‌ها را محکم کنید.

 

آموزش چاق کردن قلیان

1- پخش کردن تنباکو و قرار دادن آن روی قلیان

پس از انتخاب تنباکوی موردنظر آن را به خوبی از هم باز کنید و آن را روی قلیان قرار دهید. به آرامی کمی آن را فشار دهید تا سطح تنباکو را صاف کنید. مراقب باشید که تنباکو به هیچ عنوان نباید فشرده باشد. تقریبا تا بالای کاسه قلیان را با تنباکو پر کنید اما حداقل در بالای آن 2 میلیمتر فضای خالی قرار دهید تا تنباکو نسوزد

2- قرار دادن فویل

یک لایه فویل ضخیم روی کاسه قلیان قرار دهید و آن را به خوبی محکم کنید. سپس لبه‌ها را به سمت بدنه‌ی کاسه فشار دهید تا محکم شود. سپس کاسه را روی تنه قلیان قرار دهید. احتمالا برای این قسمت نیز یک کش سیلیکونی عرضه شده است تا به خوبی آب‌بندی شود.

3- سوراخ کردن فویل

با استفاده از خلال دندان و یا گیره کاغذ حدودا 12 تا 15 سوراخ روی سطح فویل ایجاد کنید. با کشیدن قلیان جریان هوا را بررسی کنید و در صورتی که جریان هوا به سختی برقرار بود، سوراخ‌های بیشتری ایجاد کنید.

4- قرار دادن ذغال

آخرین مرحله از آموزش چاق کردن قلیان قرار دادن ذغال روی فویل است. دو نوع ذغال برای قلیان وجود دارد که بسته به ذائقه می‌توان از هرکدام از این دو مورد استفاده کنید.

مورد اول ذغال‌هایی هستند که خیلی سریع روشن می‌شود. برای روشن کردن این ذغال‌ها کافی است تا زمانی که دود کردن آن‌ها متوقف می‌شود، یک کبریت و یا فندک زیر آن‌ها نگه دارید. سپس 10 تا 30 ثانیه صبر کنید تا یک لایه خاکستر روی آن‌ها قرار بگیرد. این ذغال‌ها خیلی سریعتر می‌سوزند و دود بدتری هم ایجاد می‌کنند.

نوع دیگر ذغال، ذغال‌های طبیعی هستند. برای روشن کردن این ذغال‌ها باید از شعله گاز استفاده کنید و آماده شدن آن‌ها نیز معمولا 8 تا 12 دقیقه طول می‌کشد. پس از آماده شدن ذغال‌ها، آن‌ها را روی لبه‌های کاسه قلیان قرار دهید. اشتباهی که اکثر مرتکب می‌شوند این است که ذغال‌ها را دقیقا وسط فویل قرار می‌دهند که باعث ایجاد یک دود سخت می‌شود و تنباکو را هم خیلی زود مستعمل می‌کند.