1.5/5 - (11 امتیاز)

نیکوتین ماده‌ای سمی و اعتیاد آور است که از طریق استعمال سیگار و قلیان وارد بدن می‌شود. چند ثانیه پس از کشیدن سیگار و قلیان، نیکوتین از راه پوست و دهان و ریه‌ها وارد خون شده و بر روی مغز تاثیر می‌گذارد. پس از تحریک غده فوق کلیوی توسط نیکوتین، انتقال دهنده‌ی عصبی به نام دوپامین ترشح می‌شود. دوپامین قسمتی از مغز را که مسئول ایجاد حس لذت‌ است، کنترل می‌کند. پس از پایان یافتن این احساس زودگذر، فرد دوباره به سمت مصرف سیگار یا قلیان ترغیب می‌شود، تا بار دیگر احساس سرخوشی کند. به مصرف چندباره‌ی سیگار و تنباکو برای ایجاد احساس لذت، اعتیاد می‌گویند. نیکوتین عوارض جبران‌ناپذیری بر روی اندام‌های بدن دارد. این ماده سمی با رسوب در رگ‌ها باعث گرفتگی آن‌ها شده و  فشار خون را بالا می‌برد. نیکوتین بر روی کبد نیز تاثیرات مخربی دارد. عامل اصلی سرطان‌های ریه، کبد، دهان، حنجره و همچنین بیماری‌های قلبی و عروقی، سل، بیماری‌های کلیوی، تولد نوزاد نارس، یائسگی زودرس، سقط چنین، ناباروری در مردان، چین و چروک پوست، دیابت و… نیکوتین می‌باشد. مقدار ویتامین E و A و C با مصرف سیگار کم می‌شود. این ویتامین‌ها نقش مهمی در سلامت بدن ایفا می‌کنند. بهترین راه خلاص شدن از مضرات نیکوتین ترک مصرف دخانیات از جمله سیگار است. بزرگترین اشتباه افراد معتاد به سیگار و قلیان ترک یکباره است. دخانیات باید به مرور زمان و آهسته ترک شود. ابتدا تعداد دفعات کشیدن را در روز کم کرده و سپس چند روز درمیان بکشید و درنهایت نیکوتین را از خون خود پاکسازی کنید. در این مقاله به روش‌های پاکسازی خون از نیکوتین می‌پردازیم و راهکارهایی برای خلاص شدن بدن از شر این ماده سمی ارائه می‌دهیم. با ما همراه باشید.

 

1- خوراکی‌هایی که به پاکسازی بدن از نیکوتین کمک می‌کنند

 

انار

این میوه خوشرنگ سرشار از آنتی‌اکسیدان و امگا 6 است. نوشیدن آب انار از بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت جلوگیری می‌کند. خاصیت ضد التهابی دارد و فشار خون را نیز کاهش می‌دهد. با مصرف انار عوارض ناشی از کشیدن دخانیات و سیگار در بدن کم شده و به مرور زمان خون را از نیکوتین پاک می‌کند. آب انار به تصفیه‌کننده خون معروف است.

 

 شیر

بر اساس نتیجه‌ی تحقیقات انجام شده توسط محققان، مشخص شد که نوشیدن یک لیوان شیر به جای مصرف هر نخ سیگار باعث بی میلی فرد برای کشیدن سیگار می‌شود. در شیر پروتئینی وجود دارد که تامین کننده انرژی بدن است و کسانی که به خوردن شیر حساسیت دارند، می‌توانند از پنیر یا ماست استفاده کنند.

 

موز

هنگامی که بدن نیاز به نیکوتین داشته باشد، فرد دچار بیقراری و استرس می‌شود. افرادی که در حال ترک سیگار و قلیان هستند برای کاهش استرس ناشی از ترک باید موز بخورند. این میوه کاهش‌ دهنده‌ استرس است.

 

 زنجبیل

در رژیم غذایی فردی که در حال ترک مصرف نیکوتین است باید زنجبیل خام را بگنجانید. زنجبیل سموم بدن را دفع کرده و میل کشیدن سیگار را کم می‌کند.

 

 کلم بروکلی

کلم بروکلی سرشار از ویتامین‌‌های B, B5 و C می‌باشد. این ویتامین‌ها تنظیم کننده فعالیت‌های مهم و اساسی بدن هستند و با افزایش سوخت و ساز بدن سموم را از آن دفع می‌کنند. فراموش نکنید که کلم بروکلی حتما باید خام مصرف شود.

 

چوب دارچین

وقتی احساس نیاز به سیگار به شما دست داد، یک تکه چوب دارچین را بمکید. دارچین طعم مطبوعی به دهان می‌دهد و حواس شما نسبت به کشیدن سیگار پرت می‌کند.

 

لوبیا

کسی که مصرف دخانیات را ترک کند، روز به روز چاق‌تر خواهد شد. زیرا مصرف سیگار و قلیان اشتهای فرد را کم می‌کند و با ترک آن‌ها، اشتها بیشتر شده و به حالت عادی برمی‌گردد. برای جلوگیری از چاقی مفرط در دوران ترک باید غذاهای فیبر دار مانند لوبیا را در سبد غذایی خود جای دهید‌.

 

اسفناج

این سبزی سرشار از ویتامین B9 و فولیک اسید است و در سم‌زدایی بدن از نیکوتین نقش مهمی ایفا می‌کند. اسفناج همچنین باعث آرامش اعصاب و سلامت روحی بدن می‌شود.

 

هویج

هویج منبع ویتامین A و C است و تمایل مصرف سیگار و قلیان را در فرد به دلیل کارتنوئید موجود در آن، کاهش می‌دهد.

 

آجیل

هنگامی که هوس کشیدن سیگار و قلیان به سرتان زد، ذهن خود را با خوردن انواع مختلف آجیل مثل پسته و بادام و فندق، منحرف سازید. آجیل یک میان وعده‌ی مقوی و سرشار از پروتئین است.

 

آب

بدن افراد سیگاری معمولا دچار کم آبی می‌شود و نوشیدن آب یکی از بهترین روش‌ها برای پاکسازی خون از نیکوتین می‌باشد. نوشیدن آب اهمیت فراوانی در رژیم غذایی افراد ترک کننده نیکوتین دارد. آب تمایل فرد را به استعمال دخانیات کم می‌کند. نیکوتین از طریق ادرار از بدن خارج می‌شود. بنابراین نوشیدن آب زیاد میزان ادرار را افزایش داده و سبب دفع نیکوتین از بدن می‌شود.

میوه‌های خشک

میوه‌های خشک از جمله زردآلو خشکه و خرما دارای بافت غنی از ویتامین و منبع آهن هستند. خوردن این میوه‌ها شوق کشیدن سیگار را در فرد کاهش می‌دهد.

 

زغال اخته

این میوه تنظیم کننده قند خون است و عوارض مصرف نیکوتین را در بدن کاهش می‌دهد.

خوردن هندوانه، کرفس، ذرت، سیب زمینی، گردو، بادام ، تخمه آفتابگردان، تخمه کدو، خربزه، کیوی، کلم، خیار، بادام زمینی، دانه کنجد نیز در زمان ترک سیگار و تنباکو برای پاکسازی خون از نیکوتین توصیه می‌شود.

 

2- تاثیر ورزش در پاکسازی خون از نیکوتین

انجام ورزش کمک می‌کند که فرد با مضرات جسمی و روحی ورود نیکوتین به بدن مبارزه کند. ورزش‌های هوازی تمایل به مصرف دخانیات را کاهش داده و ذهن را به سوی ترک سیگار هدایت می‌کند. ورزش انسان را نسبت به بدنش آگاه‌تر ساخته و با ایجاد انگیزه درونی فرد را برای ترک سیگار تشویق می‌نماید. با انجام حرکات ورزشی استرس به طور قابل توجه‌ای کاهش می‌یابد. یکی از دلایل اعتیاد به سیگار غلبه بر استرس است. عزت نفس و روحیه افراد ورزشکار  نسبت به کسانی که ورزش نمی‌کنند، بیشتر است. ورزش باعث ترشح هورمون شادی و آرامش در بدن می‌شود و دیگر نیازی نیست برای احساس سرخوشی به کشیدن سیگار پناه ببرید. برای ترک عادت کشیدن دخانیات باید عادت مفیدی را جایگزین سازید و چه عادتی مفیدتر و بهتر از ورزش؟! افرادی که سیگار را ترک می‌کنند دچار پراشتهایی و در نتیجه افزایش وزن می‌شوند. با ورزش تناسب اندام خواهید داشت و از اضافه وزن جلوگیری خواهید کرد. انجام ورزش‌هایی مانند بدنسازی، دوچرخه‌سواری، راه رفتن سریع، یوگا باعث تعریق بیشتر و دفع نیکوتین از بدن می‌شود. همچنین باعث شادابی و بهتر شدن اخلاق فرد می‌شود.

 

3- چقدر زمان لازم است که نیکوتین از خون پاکسازی شود

معمولا دو ساعت طول می‌کشد که نیمی از نیکوتین وارد شده به بدن، حذف شود. در واقع نیمه‌ عمر نیکوتین دو ساعت می‌باشد. بعد از دو ساعت اثرات نیکوتین در مغز از بین می‌رود و فرد دوباره نیاز دارد که سیگار بکشد و نیکوتین را به بدن خود وارد کند. محققان معتقدند که حدودن دو هفته زمان لازم است که خون فرد سیگاری پس از ترک به حالت عادی و بدون نیکوتین برگردد. نیکوتین در ادرار به مدت چند هفته پس از ترک نیز مشاهده می‌شود. بدن زنان سیگاری به دلیل مصرف قرص‌های ضد بارداری، سریعتر نیکوتین را دفع می‌کند. نوشیدن آب فراوان، ورزش و تعرق، مصرف خوراکی‌های حاوی آنتی اکسیدان روند دفع نیکوتین از خون را سرعت می‌بخشد.