Rate this post

برخلاف چیزی که تصور می‌شود، قلیان همیشه هم مضر نیست و در صورتی که به درستی از آن استفاده کنید، برخی اوقات می‌تواند مزایایی هم برای شما داشته باشد. در گذشته‌های دور هدایت مواد دارویی به موضع درد یکی از روش‌های درمانی پرطرفدار بوده است. برای مثال برای درمان عفونت ریه، از قلیان برای هدایت دود مرزنجوش به داخل ریه استفاده می‌شد. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا تمام فواید قلیان در طب سنتی را با هم بررسی کنیم.

امروزه مصرف قلیان به شدت در بین جوانان افزایش یافته است و دلیل آن هم این باور غلط است که ضرر قلیان از دیگر مواد دخانی کمتر است و یا آب قلیان به عنوان فیلتر عمل می‌کند و مانع عبور مواد سمی تنباکو می‌شود. اما باید بدانید که مصرف قلیان حتی از مصرف سیگار هم برای بدن مضرتر است.

با این وجود برخی اوقات قلیان مزایایی هم دارد که در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم. اما باید به یاد داشته باشید که منظور ما از قلیان، قلیان‌های رایج امروزی نیست و منظور استفاده از قلیان به عنوان یک وسیله درمانی برای استعمال مواد دارویی می‌باشد. پس تا انتها با ما همراه باشید.

درمان سفلیس

در گذشته‌های دور به جای تنباکو از یک ماده معدنی به نام شنگرف استفاده می‌کردند که گفته می‌شود برای درمان بیماری سیفلیس مفید است.

استفاده از قلیان برای درمان مشکلات مزاجی

در زمان‌های قدیم از قلیان برای متعادل کردن مزاج استفاده می‌شد. برای مثال افرادی که ریه سرد و تر داشتند از دود قلیان برای متعادل کردن آن استفاده می‌کردند. همچنین از دود قلیان برای تغییر مزاج داروهای گرم و خشک استفاده می‌شد تا افراد گرم مزاج دچار مشکل خاصی نشوند. در صورت استعمال داروهای گرم با استفاده از قلیان، دود آن‌ها تغییر مزاج یافته و از گرم و خشک به سرد و تر تغییر می‌یابند.

استفاده از قلیان برای درمان ریه

در گذشته از قلیان حتی برای درمان بیماری‌های ریه هم استفاده می‌شد. البته نه با استفاده از تنباکو و به شکلی که امروز می‌بینیم بلکه در شیشه قلیان عرق نعنا یا دیگر عرقیاتی که برای ریه مفید است ریخته می‌شد و با استنشاق بخارات آن به درمان ریه کمک می‌شد.

یکی دیگر از فواید قلیان در طب سنتی که در گذشته استفاده زیادی از آن می‌شده است برای رطوبت رسانی به بدن بوده است. در گذشته قلیان را بدون آتش مصرف می‌کردند تا به بدن رطوبت برسد. این کار کمک خیلی زیادی به افرادی که دچار آسم یا عفونت‌های ریه بودند می‌کرد.

برای رسیدن دود یا بخور داروهای مختلفی مثل عنبرنسارا که برای عفونت سینوزیت مفید است هم از قلیان استفاده می‌شد. می‌توان از این روش برای رسیدن مواد گیاهی مختلف هم به بدن استفاده کرد.