Rate this post

ایرانی‌ها از زغال در بخش‌های مختلفی از جمله کشیدن قلیان، درست کردن چایی و درست کردن جوجه کباب استفاده می‌کنند. طعم مخصوصی که زغال به قلیان و چایی و غذا می‌بخشد، باعث شده در بین مردم ایران محبوبیت خاصی داشته باشد. اخیرا انواع مختلف زغال قلیان با مارک‌های متفاوتی وارد بازار شده‌اند. انتخاب بهترین زغال بدون شناخت ویژگی‌های یک زغال خوب و مناسب قلیان، کاری سخت و دشوار است. بنابراین باید با انواع مختلف زغال قلیان آشنایی کافی داشته باشید و با کسب اطلاعات کافی و درست به خرید زغال بروید. زغال در قلیان کاربرد بسیار مهمی دارد. در واقع می‌توان گفت بدون زغال از قلیان هیچ استفاده‌ای نمیتوان کرد. زغال منبع حرارتی برای طبخ تنباکو و ایجاد دود است. محل قرار گیری زغال روی ورق آلومینومی سوراخ شده‌ایست  که روی تنباکوی داخل سری قلیان کشیده شده است. در این مقاله قصد داریم ویژگی‌های یک زغال خوب، بهترین نوع زغال و … را برای شما توصیح دهیم. امیدوارم خواندن این مطلب برایتان به اندازه کافی مفید واقع شود.

 

1- انواع زغال

 زغال سنتی ( زغال چوب) و انواع آن

زغال سنتی همان زغالی است که با سوختن چوب تولید می‌شود. این نوع زغال انواع مختلفی دارد. با توجه به نوع درخت و چوبی که استفاده می‌شود به زغال قلیان، زغال کباب و… تقسیم بندی می‌شود. برای تولید زغال سنتی فقط یک کوره زغال پزی لازم است که چوب ها درون آن به روش‌های سنتی یا صنعتی به زغال تبدیل شوند.

 

زغال کبابی

زغال کبابی وقتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، جرقه، بو و دودی از خود ایجاد نمی‌کند. این نوع زغال پس از گداخته شدن نیازی به باد زدن ندارد و تا انتهای سوختن و تبدیل شدن به خاکستر به آرامی می‌سوزد و حرارت به وجود می‌آورد‌. هنگامی که کباب دارای چربی زیاد باشد، با ریختن قطرات چربی روی زغال ممکن است که زغال خاموش شود. به همین خاطر گاهی اوقات از بادبزن برای سوختن مجدد زغال‌های خاموش شده کمک می‌گیرند. این نوع زغال در بسته بندی‌های کوچک به فروش می‌رسد.

زغال کافه‌ای

این نوع زغال را از چوب درختان مرکبات  درست می‌کنند. بیشترین مورد مصرف این زغال در کافه‌ها، سفره‌خانه‌های سنتی و قهوه‌‌خانه‌ها می باشد‌.

 

 

زغال بامبو

زغالی که از چوب درخت بامبو تولید می‌شود، به آسانی به طور پیوسته بدون خاموش شدن می‌سوزد. بدون گاز، دود و بو است و عوارضی مانند سرگیجه یا سردرد ندارد‌. همچنین باعث تغییر طعم و عطر قلیان نمی‌شود.

 

زغال نارگیل

ویژگی اصلی زغال نارگیل بهتر سوختن آن نسبت به زغال‌های دیگر است. در محیط‌های بسته بیشتر استفاده می‌شود زیرا بدون دود و عاری از هرگونه مواد افزودنی است. از بهترین پوست نارگیل تهیه می‌شود و خاکستر کمی به جا می‌گذارد.

 

زغال لیمو ( زغال قلیان)

زغال تولید شده با چوب درخت لیمو هنگامی که شکسته شود صدای خاصی دارد. برای ساخت این زغال از حرارت بسیار بالایی در کوره‌ها استفاده می‌کنند. این زغال نباید خورد شود و مشتری خودش باید هنگام استفاده این کار را انجام دهد. در ادامه بیشتر ویژگی‌های زغال لیمو آشنا خواهید شد.

زغال چینی (زغال فشرده)

زغال فشرده برای اولین بار توسط کشور چین تولید و وارد بازارهای جهانی شد. مواد اولیه برای ساختن زغال جوبی عبارتند از: خاک اره‌ی چوب درخت بامبو، خاک زغال و پوست گردو.‌ در ابتدا پوست گردو را به همراه خاک زغال آسیاب کرده و مخلوط می‌کنند. 30 درصد پوست گردو و 70 درصد خاک اره به همراه خاک زغال پس از مخلوط شدن، توسط سیستم خشک کن رطوبت‌گیری می‌شوند‌. سپس در دستگاه اکسترودر فشرده شده و به صورت بریکت خارج می‌شوند‌. بریکت‌ها را در کوره قرار می‌دهند تا به زغال فشرده تبدیل شود. در نوع دیگری از زغال فشرده به جای پوست گردو از پوست پسته استفاده می‌شود و روند ساخت به همان شکل است. به این نوع زغال، زغال فشرده پسته می‌گویند.

 

زغال سریع

زغال سریع زغالی است که اکثر قلیانی‌ها از آن استفاده می‌کنند. دلیل نامگذاری این زغال‌ها به زغال سریع وجود روکش شتاب دهنده‌ای است که باعث می‌شود زغال با فندک به راحتی و خیلی سریع شروع به سوختن کند. رنگ این زغال هنگام سوختن از سیاه به سمت رنگ قرمز و نارنجی می‌رود. قبل از گذاشتن زغال سریع روی قلیان صبر کنید که رنگ آن سفید یا خاکستری شود.

 

زغال نقره‌ای

به ترکیب زغال سنتی و زغال سریع زغال نقره‌ای می‌گویند. این زغال‌ها به شکل مربع هستند و روکش آن‌ها نقره‌ای می‌باشد‌.طعم و بوی کمتری دارند. قبل از این‌که این زغال را در قسمت سری قلیان روی فویل قرار دهید باید صبر کنید روکش نقره‌ای به طور کامل بسوزد و سپس این کار را انجام دهید.

 

2- زغال قلیان

همانطور که اشاره شد بهترین، با کیفیت‌ترین و محبوب‌ترین زغال برای قلیان زغال لیمو است. زغال لیمو خیلی دیر خاموش می‌شود و دوام آن از بقیه زغال‌ها بیشتر است. به هیچ عنوان  جرقه و گازهای سمی که عامل اصلی سردرد است، تولید نمی‌کند. امروزه به دلیل گسترش مصرف قلیان در بین مردم، تولید زغال لیمو یکی از شغل‌های پردرآمد محسوب می‌شود.  مردم از این زغال حتی برای پختن کباب در منزل نیز استفاده می‌کنند.

 

 

مراحل تولید زغال با چوب درخت لیمو

بهترین چوب برای تولید زغال استفاده از چوب درخت‌هایی است که ترک ندارند. چوب سایر مرکبات مانند نارنج، پرتقال، بلوط، انار، شمشاد و هر چوبی که ترک ندارد می‌تواند به عنوان چوب تولید زغال استفاده شود. مراحل تولید و پخت  چوب لیمو به پنج مرحله تقسیم می‌شود‌. به طور کلی برای تولید یک زغال قلیان خوب 40 الی 50 ساعت زمان لازم است.

مرحله اول قرار دادن چوب درکوره و سپس در خلا برای سفت شدن آن است. در مرحله دوم از اسید زدایی انجام می‌شود. به این صورت که سرکه چوب را از آن خارج می‌کنند و از آن در تولید آفت‌کش و از بین بردن علف‌های هرز استفاده می‌کنند. مرحله سوم کربونیزاسیون اولیه در دمای 200 درجه انجام می‌شود. در این مرحله چوب به رنگ قهوه‌ای در می‌آید. در مرحله چهارم کنداسیون انجام می‌شود. در این مرحله چوب به زغال تبدیل می‌شود. در مرحله پنجم زغال از کوره خارج و بسته بندی می‌شود.

 

3- تعداد زغال‌های قلیان باید چقدر باشد؟

تعداد مشخصی برای استفاده از زغال در قلیان وجود ندارد‌. تعداد زغال بستگی به اندازه سری قلیان، مقدار تنباکو و نوع زغال دارد. برخی از قلیانی ها برای هر بار قلیان کشیدن یک یا دو عدد زغال استفاده می‌کنند. برای استفاده از زغال طبیعی سه الی چهار عدد زغال کافی است. اگر تنباکوی ریخته شده در سری قلیان رطوبت زیادی داشته باشد مقدار بیشتری زغال لازم است. شاید برایتان سوال پیش بیاید که آیا می‌توان از زغال قلیان برای بار دوم مجددا استفاده کرد؟ جواب شما بله است. بله می‌توان از زغال باقیمانده پس از کشیدن قلیان، دوباره در دفعات بعدی کشیدن قلیان استفاده کرد. وقتی کشیدن قلیان تمام شد اضافی زغال را داخل آب بیندازید تا خیس و خاموش شود. سپس آن را درجایی قرار دهید تا کاملا خشک شود و برای استفاده مجدد آماده باشد. با این کار در مصرف زغال صرفه جویی می‌شود.

شرکت هوکافروتز علاوه بر تولید تنباکوهای بی‌ضرر و بدون نیکوتین در تولید زغال‌های باکیفیت و عالی جزء برندهای محبوب و معروف در ایران است. با خرید زغال‌های مخصوص قلیان با نام تجاری هوکافروتز خاطره‌ خوبی از کشیدن قلیان در ذهن شما باقی خواهد ماند و دیگر از عوارض زغال‌های نامرغوب مثل سردرد و سرگیجه خبری نیست.