Rate this post

به نظر شما آیا تنباکو همان توتون است؟ توتون و تنباکو دو کلمه هستند که در بسیاری از متن‌ها به عنوان مترادف به جای هم استفاده می‌شوند. توتون و تنباکو برای اولین بار در قرن شانزدهم و در آمریکای جنوبی و شمالی کشف شد. حدود یک میلیارد از تمام مردم جهان از توتون و تنباکو استفاده می‌کنند. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی توتون و تنباکو عامل اصلی بیماری‌ها و مرگ و میر قابل پیشگیری است. اما آیا واقعا توتون همان تنباکو است؟ فرق توتون و تنباکو چیست؟ برای دستیابی به پاسخ این سوالات این مقاله را که به طور کامل مطالعه کنید.

 

توتون چیست؟

توتون گیاهی با برگ‌های پهن و خمیده فاقد دمبرگ به شکل تخم مرغی، قلب و یا نیزه است. مدت زمان کاشت تا برداشت آن یک سال می‌باشد. ارتفاع این گیاه به 2 متر و گاهی به بیشتر از 2 متر می‌رسد. بذر گیاه توتون دارای رنگ قرمز تیره و به شکل یک بیضی خیلی ریز است. در تمام اقلیم‌های آب و هوایی رشد می‌کند اما میزان رشدش در مناطق گرم بیشتر است. دمای مناسب برای رشد و پرورش برگ‌های توتون 20 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. نگهداری از بذر توتون در شرایط مناسب توانایی رویش آن را تا یک سال نگه می‌دارد. بوی مخصوصی که از توتون متصاعد می‌شود به دلیل وجو نیکوتین است. در سراسر دنیا چند میلیون هکتار زمین کشاورزی مرغوب مخصوص کشت توتون در نظر گرفته شده است. در ایران توتون را در زمین‌های حاوی کود پتاس کشت می‌کنند. توتون علاوه بر دودزا بودن به عنوان داروی گیاهی در درمان برخی از بیماری‌ها استفاده می‌شود. پروتئین مخصوصی که در توتون وجود دارد، هم اندازه پروتئین شیر و بیشتر از پروتئین  سویا است. این پروتئین همان پروتئین کمیاب بدن است که در کلیه ترشح می‌شود و سیستم ایمنی بدن را قوی می‌کند.

 انواع مختلف توتون در جهان

بعضی از رایج‌ترین انواع توتون عبارتند از: توتون سیگار ویرجینا، توتون پادشاه ترکیه، توتون کاپیتان بلک، توتون نوچه، توتون شمزین، توتون رشته‌ای، توتون معطر و ساده‌ی اشنویه، توتون خاصلو، توتون کردستان، توتون پارلامنت، توتون خزر شمال و توتون باسما.

 

 

تنباکو چیست؟

تنباکو همان برگ‌های خشک شده‌ی توتون است که در قلیان، سیگار و پیپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاهی از تنباکو به عنوان ماده جویدنی نیز استفاده می‌شود. در تنباکو مواد سمی زیادی وجود دارد اما ممهترین ماده سمی و اعتیاد آور در تنباکو نیکوتین نام دارد. از سوختن تنباکو در سیگار و پیپ و قلیان دودی حاصل می‌شود که حاوی مقدار زیادی نیکوتین است. نیکوتین ترکیبی آلی و نیتروژن دار است که علاوه بر توتون و تنباکو در گیاهانی مانند فلفل سبز، سیب زمینی، بادمجان و گوجه فرنگی نیز وجود دارد. مصرف زیاد تنباکو باعث اعتیاد و احساس بی حالی، خواب‌آلودگی و ناتوانی در افراد می‌شود.  تنباکو جزء کالاهای تجاری به شمار می‌آید. این ماده محکوم به یک ماده مضر و پرخطر و سرطانزا برای سلامتی است. در سال‌های اخیر اعراب تنباکوهای میوه‌ای را نیز وارد بازار جهانی کرده‌اند. تنباکو‌های میوه‌‌ای از بدترین و نامرغوبترین توتون‌ها درست می‌شوند. اما با اضافه‌ کردن اسانس‌های معطر و در بسته بندی‌های زیبا باعث اغفال مصرف کنندگان می‌شود.

مضرات توتون و تنباکو

مصرف تنباکو در قلیان و استعمال دود حاصل از سوختن آن توسط زغال در عرض ده ثانیه نیکوتین را از طریق ریه  و دهان وارد جریان خون می‌کند. نیکوتین باعث بروز ناراحتی‌های ریوی و تنگی نفس، دیابت، برونشیت مزمن و ایجاد سرطان حنجره، ریه، کبد، دهان، خون و … می.شود. سیستم ایمنی بدن به طور محسوسی در افرادی که سیگار و قلیان مصرف می‌کنند، پایین می‌آید. مادرانی که سیگار و قلیان می‌کشند، نوزدانی با وزن خیلی پایین به دنیا می‌آورند و در بسیاری از بارداری‌ها نیکوتین عامل اصلی سقط جنین محسوب می‌شود. نیکوتین اعتیاد آور است و هزینه‌های مالی زیادی را به فرد معتاد تحمیل می‌کند. باعث افزایش فشار و گرفتگی رگ‌ها و در نتیجه سکته قلبی شده و بیماری‌های قلبی و عروقی را زیاد می‌کند. فردی که قلیان و سیگار و پیپ می‌کشد اشتهایش را از دست می‌دهد. ایجاد مشکل در اندام تناسلی مردان سیگاری و قلیانی از عوارض دیگر توتون و تنباکو است. میزان ناباوری و یا تولد نوزادان مشکل دار در این افراد بیشتر است. یائسگی زود رس و چین و چروک پوستی نیز از مضرات دیگر نیکوتین است. کشیدن هر نخ سیگار 5 دقیقه از عمر فرد می‌کاهد‌. دود سیگار علاوه بر تاثیرات مخرب بر بدن مصرف کننده، آثار جبران ناپذیری روی بدن اطرافیان افراد سیگاری دارد.

 تشخیص تنباکوی اصلی و تقلبی

متاسفانه عده‌ای افراد سودجو اقدام به تولید و بخش تنباکوهای تقلبی می‌کنند. در تنباکوی تقلبی از پوشال، خاک اره و مدفوع گاو استفاده می‌کنند. این مواد غیر بهداشتی هستند و برای بدن ضرر دارند. بهترین کار برای فرار از شر عوارض توتون و تنباکو ترک سیگار و قلیان است اما اگر فعلا امکان ترک برای شما وجود ندارد، همواره سعی کنید تنباکو را از فروشگاه‌های معتبر و مطمئن خریداری کنید. استفاده همیشگی از اجناس اصلی و مرغوب باعث می‌شود خیلی سریع جنس تقلبی را از اصل تشخیص دهیم. تنباکوی اصلی معمولا نمناک و چسبنده است زیرا در عسل خیس می‌شود. یکی از روش‌های شناخت تنباکوی اصلی نوشته‌هایی است که در روکش بسته بندی آن وجود دارد. در بسته‌بندی تنباکوی تقلبی این نوشته‌ها بصورت محو و ناخوانا هستند.  یکی دیگر از راه‌های تشخیص تنباکوی اصلی و تقلبی کیفیت طعم و دود آن است. با کشیدن تنباکوی تقلبی دودی بد بو محیط اطراف را احاطه می‌کند. باعث ایجاد سرفه و سردرد می‌شود  و همچنین طعم بدی در دهان به وجود می‌آید.