1.1/5 - (113 امتیاز)

حتما برایتان پیش آمده که وقتی برای گذراندن اوقات فراغت در روزهای تعطیل به بیرون می‌روید، در اماکن تفریحی اکثر جوانان را در حال کشیدن قلیان مشاهده می‌کنید. کشیدن قلیان تبدیل به تفریح قشر زیادی از مردم به ویژه جوانان شده است. طبق یک باور قدیمی عده‌ای فکر می‌کنند چون دود حاصل از سوختن تنباکو از آب درون تنگ قلیان عبور می‌کند، پاک و بدون ضرر است. و حتی گاهی برای ترک سیگار به کشیدن قلیان روی می‌آورند. آن‌ها اطلاعات کافی در مورد مضرات قلیان به ویژه قلیان‌هایی که با تنباکوهای میوه‌ای آماده می‌شوند، ندارند. اسانس و مواد معطری که به تنباکو‌های میوه‌ای جدید افزوده می‌شود، سرشار از مواد سمی و کشنده است. به طور کلی نیکوتین موجود در دود تنباکو عامل بسیاری از بیماری‌های قلبی‌وعروقی، انواع سرطان‌ها، ناباروری مردان، مشکلات پوستی، پیری زودرس، سقط جنین، مشکلات تنفسی و… می‌باشد. با تمام مضرات و عوارضی که برای قلیان‌های امروزی ذکر کردیم، گیاه تنباکو در گذشته کاربرد درمانی داشته و هم اکنون نیز روشی برای معالجه‌ی بیماری‌ها در زمینه طب سنتی می‌باشد. در این مقاله در مورد فواید و خواص تنباکو در طب سنتی، خواص تنباکوی کوهی و تولید پروتئین درمانی از تنباکو مطالب مفیدی را در اختیار شما قرار داده‌ایم.

 

 

1- فواید تنباکو در طب سنتی

تنباکو فقط یک ماده‌ی دود زا به شمار نمی‌رود. در واقع گیاهی است که خصوصیات منحصر به فرد خود را در بین تمام گیاهان دارد. حتی اسید‌های آمینه و پروتئین گیاه تنباکو از سویا بیشتر و با پروتئین کازئین موجود در شیر برابر است. به جای استفاده از تنباکو برای کشیدن قلیان و بالا بردن آمار مرگ و میر می‌توان از این گیاه برای تولید پروتئین‌های انرژی زا استفاده کرد. در حوزه‌ی طب سنتی از جوشانده‌ی  تنباکو برای تسکین درد مفاصل و بی‌حس کردن اعضا به صورت ضماد استفاده می‌شود. همچنین اگر مهبل ترشحات سفید و عفونی داشته باشد، با جوشانده‌ی تنباکو آن را چندین بار شستشو می‌دهند تا ترشحات قطع شوند. اگر تنباکو را مانند اسپند روی آتش دود کنید، دود حاصل از سوختن این گیاه حاوی مواد ضدعفونی کننده‌ی محیط است‌. استفاده از خاکستر تنباکوی سوخته برای درمان زخم‌های تازه، یکی دیگر از فواید تنباکو می‌باشد. برای درمان جوش‌های جلدی و زخم‌های جرب خاکستر تنباکو را با مقداری روغن گل‌سرخ مخلوط کرده و به صورت پماد روی زخم می‌مالند. اگر موها دچار شپش شده باشند با آبی که برگ تنباکو در آن خیس شده، موها را ماساژ می‌دهند. بااین کار شپش‌ها از بین می‌روند. عصاره‌‌ای که از برگ تنباکو گرفته می‌شود خاصیت ضد کچلی دارد. پژوهشگران با مطالعه بر روی عصاره‌ تنباکو متوجه شدند که برگ تنباکو به عنوان یک داروی سنتی و گیاهی خاصیت ضد درماتوفیتی( ضد قارچ کچلی) دارد‌. در طب سنتی کشور چین از تنباکو برای درمان اسهال خونی، مارگزیدگی و همچنین رفع سردردهایی که نصف نیم‌کره مغز را درگیر میکند، استفاده می‌کنند. گیاه تنباکو برای درمان رماتیسم نیز کاربرد دارد.

2- خواص تنباکوی کوهی

تنباکوی کوهی  با نام علمی  Arnica montana گیاهی است که خواص دارویی و درمانی دارد و از سالیان خیلی دور در طب سنتی استفاده می‌شود. به هیچ وجه این گیاه را نباید خودسرانه مصرف کنید. زیرا با وجود خواص دارویی، دارای ماده سمی helenalin می‌باشد و اگر بدون مشورت با متخصص طب سنتی مصرف شود حتی گاهی ممکن است منجر به مرگ افراد شود. خواص تنباکوی کوهی در طب سنتی به شرح زیر است.

 

کمک به درمان آرتریت

آرتریت نوعی بیماری مفصلی است که امکان ابتلای 35 درصد از افراد جامعه به آن وجود دارد. هنوز درمانی قطعی برای این بیماری پیدا نشده است. برای کاهش درد این بیماری باید از مواد صد التهاب استفاده کرد. تنباکوی کوهی  دارای ترکیبات ضد التهاب می‌باشد و مصرف آن به افراد مبتلا به آرتریت توصیه می‌شود.

 

کمک به سلامت پوست

پوست بزرگترین اندام بدن است و قسمت وسیعی را به خود اختصاص می‌دهد. سطح پوست همواره در معرض آسیب احتمالی، آلودگی، نور خورشید و عوامل بیماری زا قرار دارد. تابش شدید آفتاب، می‌تواند زمینه ساز بیماری‌های سرطان پوست و اگزما باشد. مالیدن عصاره تنباکوی کوهی بر روی پوست اثر ضد آفتاب دارد و همچنین در درمان زخم، ضایعات پوستی و آکنه نیز به کار برده می‌شود.

 

کمک به سلامت مو

مردم در سال‌های اخیر بیشتر به سمت طب سنتی روی آورده‌اند و به دلیل عوارض کمتر داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی، از آن‌ها استقبال بیشتری می‌کنند. از تنباکوی کوهی در ساخت شامپوهای ضد شوره و ضد ریزش مو استفاده می‌شود. این شامپو در سلامت و درخشندگی موها تاثیر بسیار مثبتی دارد.

 

3- تولید پروتئین درمانی از تنباکو

محققان پس از بررسی‌های فراوان دریافتند، نوعی پروتئین به میزان کم و  محدود در کلیه‌های انسان تولید می‌شود که در گیاه تنباکو نیز وجود دارد. این پروتئین ارزشمند، خاصیت ضدالتهابی داشته و تقویت کننده‌ی سیستم ایمنی بدن است. قبل از این‌که پروتئین موجود در تنباکو کشف شود، پژوهشگران با کمک یک باکتری در آزمایشگاه با هزینه‌ی خیلی بالا موفق به تولید مقدار کمی از این پروتئین ضدالتهابی شده بودند. با کمک گیاه تنباکو تولید این پروتئین به صرفه‌تر است و مقدار بیشتری از آن را می‌توان به دست آورد. از این پروتئین در تولید دارو برای درمان بیماری‌هایی مانند سکته مغزی، زوال عقل، دیابت، آرتروز، ایدز و بیماری‌های عفونی، قارچ‌ها و نابود کردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود‌.